Välfungerande organisation

Strategiska perspektiv, relationskompetens och handlingsnärvaro

The advantage

PATRIC LENCIONI beskriver i boken THE ADVANTAGE hur tre synsätt håller ledare från att skapa en välfungerande organisation, vad skillnaden är mellan en smart och en välfungerande organisation, vilka fyra områden som ledare behöver arbeta med för a
tt bygga upp och behålla en välfungerande organisation, vad som ligger bakom en fungerande kommunikation genom hela organisationen och hur det går att genomföra meningsfulla och nödvändiga möten med tillräcklig tid över för att få jobbet gjort.

Det finns inget bättre sätt att få en välfungerande arbetsplats än att ta sig an det som ligger bakom varje organisation, nämligen personer och dess relationer. Inget tar så mycket energi i en organisation som när det finns otydligheter, missförstånd och osäkerhet. Genom att skapa strategisk klarhet som grund för prioriteringar i den dagliga verksamheten, bygga tillitsfulla relationer och stärka ledningsteam går det att åstadkomma verklig förbättring.

Första området som det är viktigt att utveckla är en smart och välfungerande ledningsgrupp. Dels handlar det om att vara smart när det gäller att genomföra verksamheten utifrån strategi, marknad, ekonomi, processer och teknologi. Dels gäller det att vara ett välfungerande team som skapar resultat med engagemang utan för mycket missförstånd, osäkerhet, internpolitik eller omsättning av personer. Det som bygger ett sammansvetsat gäng är öppenhet och tillit där olikheter i form av personligheter och åsikter tas tillvara och konflikter hanteras. Det ger en känsla av delaktighet i ledningsarbetet som gör att det möjligt att fullt ut ta ansvar för  beslut och det gemensamma resultatet.

 

 

Tags: , , , , , ,